DISLÈXIA: Orientacions i activitats

Orientacions (educació primària)
  • Per a l’alumne/a amb dislèxia la lectura i l’escriptura suposen un esforç molt gros que implica major cansament i lentitud. A més es produeixen errades (substitucions, omissions, addicions...). La comprensió lectora es sol veure afectada perquè la major part de l’atenció es dedica a la descodificació i també a causa dels errors en la dicció.
  • Necessitarà més temps per acabar la feina i per a copiar informació de la pissarra. Quan sigui possible evitarem que hagi de copiar texts llargs de la pissarra, en alguns casos a lo millor li podrem donar una fotocòpia.
  • També necessitarà més temps per a fer els deures a casa. Convé abreujar la feina que hi hagi de fer.
  • L’exigència de velocitat en la feina de l’aula per fer el mateix que els companys és frustrant per a l’alumne/a amb dislèxia. L’afavorirà disminuir el volum de feina encara que no es deixin de treballar els objectius i continguts del grup. Per exemple: En les activitats que es repeteixen, pot fer-ne 5 enlloc de 10.
  • Llegir els exercicis i exàmens de forma oral abans de començar. Ajudar a l’alumne amb dislèxia a llegir activitat per activitat així com les vagi fent. Possibilitat de que respongui de forma oral per saber si el contingut el té clar.
  • Adaptar l’espai als exercicis i exàmens de manera que les activitats estiguin més seqüenciades i clares. Desglossar algunes activitats en parts més simples.
  • Acordar que no escrigui els enunciats de les activitats, tant a classe com a l’hora de fer els deures a casa.
  • Alabar allò que faci bé. Si ha ajuntat dues paraules, però ha començat en majúscula després d’un punt, alabar-li açò darrer a més de fer-li veure l’errada. Valorar els avenços que fa respecte el seu propi nivell.
  • Seleccionar allò que es corregeix. Marcar aquelles faltes que pensem que són prioritàries.
  • Valorar la seva feina més pel contingut que pels errors d’escriptura.
  • Proporcionar informació per altres vies a més de l’escriptura.
  • És important tenir en compte que potser se l’haurà d’ajudar a organitzar l’agenda.
  • Donar-li oportunitats d’intervenir en aquells moments en els quals sabem que pot fer aportacions al grup, i en canvi anar en compte amb provocar situacions difícils per a ell/a, per exemple fent-lo llegir en públic en veu alta si no ho vol fer. Si ha de llegir davant la classe convé proporcionar-li amb temps el text que haurà de llegir.
  • Aprofitar si sabem que el fillet/a amb dislèxia és competent en alguna cosa en especial, fent-lo sentir exitós en aquell aspecte.
Possibles activitats afavoridores que es poden fer a l’aula

Activitats per a desenvolupar la via fonològica:
  • Pensar paraules que tinguin el mateix so inicial.
  • Comptar les síl•labes de les paraules.
  • Comptar els sons de les paraules.
  • Manipular els sons de les paraules: dir “foca” sense la “f”, “dofí” sense la “d”,...
  • Identificar sons iguals en paraules diferents: “sol”, “sal”, “son”,...
  • Substituir fonemes formant paraules noves: si a “matí” se li canvia la “m” per la “p” queda “pati”.
  • Donar frases escrites amb totes les paraules juntes, i que les hagin de separar correctament.
  • Anomenar objectes de la classe sense dir la síl•laba final (llapis->lla, goma->go...)
  • Dir a un/a alumne/a el nom d’un animal a l’orella, i després ell/a l’ha de dir sense la síl•laba final. Els altres alumnes han de saber quin animal és.
  • Cercar noms d’objectes que comencin amb un so determinat. O també noms dels alumnes de la classe.
  • Jugar al joc del penjat.
  • Jugar a l’scrabble.
  • Jugar a veig-veig.
  • Jugar a les paraules encadenades.
  • Bingo de lletres.
  • Dòmino de lletres.
Activitats per a desenvolupar la via lèxica:
  • Completar paraules a les quals hi falten grafies.
  • Completar oracions a les quals hi falten paraules.
  • Jugar al memory de paraules.
  • Ordenar paraules per a elaborar frases.

Activitats preventives i que afavoreixen el procés d’aprenentatge de la lectoescriptura
  • Afavorir un ensenyament multisensorial de les lletres, involucrant el major nombre de sentits
  • Grafies en paper de vidre per a repassar amb el dit.
  • Fer lletres amb plastilina.
  • Dibuixar les lletres amb el dit sobre l’arena a la vegada que es diu el nom.
  • Escoltar com sonen.
  • Veure-les dibuixades.
  • Mostrar les vocals i a continuació les lletres que no necessiten suport vocàlic per a pronunciar-les, per exemple: la “f” i la “s” (fricatives), la “m”i la “n” (nassals), la “l” i la “r” (líquides).
  • Classificar dibuixos segons tenguin el mateix so inicial.
  • Fer treball de rimes.
  • Practicar la repetició de ritmes.
  • Confegir paraules a partir de lletres mòbils.

Fonts consultades:

- Buisán, N. Conceptes bàsics de la dislèxia. 2006. Document lliurat en el curs: "La dislèxia dins l'àmbit educatiu",organitzat pel CEP de Menorca durant l'any 2006.
- Jiménez, J.; Ortiz, M. del Rosario. Conciencia fonológica y aprendizaje de la lectura. Teoría, evaluación e intervención. Madrid: Síntesis, 1998.
- Artigas, J. Quince cuestiones básicas sobre la dislexia. http://www.disfam.net/mod/resource/view.php?id=7 (19 de maig de 2008)
- DISFAM. Associació Dislèxia i Família. http://www.disfam.net (19 de maig de 2008.
- Oltra, V. La dislexia. Recuperación de los problemas de lecto-escritura. http://www.psicopedagogia.com/dislexia (19 de maig de 2008).