Amb l'alumnat
A nivell individual:
- Tenir una persona de referència (co-tutor).
- Fer un treball pedagògic d'interiorització del Reglament Intern del centre.
- Aportar idees i elements perquè l'alumne/a pugui entendre el perquè de la seva conducta.
- Ajudar a diferenciar i tractar les faltes de conducta.
- Aprendre a millorar la comunicació amb els companys i professors, bàsicament, mitjançant el diàleg.
- Arribar a verbalitzar de manera coherent els seus sentiments.
- Que disposi d'un espai per a l'expressió que necessita (dibuixar, parlar, escriure, xat, ...)
Modificar o adaptar la duració del temps de les tasques proposades o del mateix horari de classe. - Les activitats poden ser manipulatives o més creatives.
- Ús de les noves tecnologies o materials.
A nivell grupal
- Dissenyar unitats o crèdits específics (manipulatius, relacionats amb la vida real, creatius o d'expressió plàstica, teatre, jocs esportius, ball, ...).
- Treball per projectes o centres d'interès.
- Aules d'autoaprenentatge.
- Treballar algun programa (xerrades, activitats, ...) sobre l'autoimatge, autoconcepte, les relacions, les habilitats socials, ...
- Treball de dinàmiques de grups.
- Conèixer la mediació i col·laborar-ne.
- Diferenciar del què és bullying.
Amb el professorat
- Participar en programes o cursos per a treballar aspectes d'aquest alumnat.
- Conèixer la realitat social i l'entorn familiar que tenen fora de l'escola o institut.
- Comprendre els aspectes evolutius.
- Compartir la responsabilitat.
- Establir un co-tutor o persona de referència.
- Tenir un referent clar i proper a qui pot adreçar-se.
- Consensuar acords d'intervenció en les reunions.
- Comprendre els aspectes psicològics: baixa resistència a la frustració, ansietat, baix control, impulsivitat, creences o pensaments distorsionades, duresa emocional, baixa autoestima, disonomia o desordre escolar, ...
- Mostrar una actitud de respecte i comprensió.
- Valorar els aspectes positius individuals (petites coses).
- Intentar crear un "reconeixement" envers l'alumne respecte a un "àrea" en la qual sigui hàbil.
Tutor/a
- Tenir un recolzament i suport per la tasca difícil que té, per part de la resta del personal docent.
- Fer l'acollida en primer terme de l'alumne/a.
- Acompanyar l'alumne/a en el seu malestar i ajudar-lo a vincular-se a les activitats educatives.
- Generar expectatives d'èxit.
- Diferenciar entre la persona i l'acte conflictiu.
- Vehiculitzar les informacions i intervencions del cas, amb l'ajut del psicopedagog.
- Estar alerta i analitzar la situació en cada moment.
- Tenir pautes per com han de fer les entrevistes familiars.
- Registre d'entrevistes.
- Establir una comunicació periòdica amb les famílies i altres professionals o serveis que intervenen.
- Ús de l'agenda escolar.
- Pactes personals o contractes pedagògics amb l'alumne/a i/o família.
- Fulls de seguiment setmanal, diari personal, ...
- Marcar límits molt concrets, que siguin fàcilment avaluables.
- Treballar el "no" i l'autocontrol, per aplicar-ho a la vida habitual.
- Treballar el sentiment de pertinença al grup, l'autoestima, bon clima de classe, les normes i regles de classe clares, aprofitar temes de debat per treballar els valors, fer jocs de rol o dramatitzacions, etc.
- Crear un entorn agradable i un ambient facilitador.
Psicopedagog/a
- Col·laborar amb el professorat.
- Intervenció directa amb l'alumne/a.
- Establir un vincle afectiu.
- Donar orientació acadèmica i professional.
- Recollir l'historial significatiu i evolució de l'alumnat.
Equip docent
- Coordinar i consensuar pautes d'actuació davant el conflicte.
- Plantejar uns objectius mínims per assumir.
- Aclarir les diferents responsabilitats de cadascú i que pot fer quan hi ha un conflicte.
- Reunions amb altres serveis (EAP, serveis socials, etc).
- Canalitzar les intervencions a través del tutor.
- Compartir el seguiment de l'alumne/a amb un co-tutor.
- Disposar d'alternatives flexibles per a "situacions d'escapament", com sortida a algun espai alternatiu acollidor (passadís, lavabo, aula de reforç, ...) o amb algun professional de referència (psicopedagog, professor de guàrdia, ...).
- Projectes singulars de centre, aules obertes, aules taller, ...
Estructures
Equip directiu
- Dissenyar un pla d'acompanyament per aquest alumnat i les seves famílies.
- Afavorir les tutories de forma estratègica.
- Preveure tutories individual en l'horari lectiu.
- Intentar menys diversificació del professorat sobretot en el primer cicle.
- Preveure un bon control dels espais buits: lavabos, passadissos, entrades i sortides, ...
- Fer una oferta de crèdits variables sobre habilitats socials.
- Establir alternatives als "partes", per exemple, més diàleg, establir mediació, depèn de la gravetat que el puguin redimir, etc.
Comissió d'atenció a la diversitat
- Establir criteris consensuats per determinar l'atenció de l'alumnat.
- Seleccionar l'alumnat susceptible de rebre tutorització individual.
- Establir criteris a seguir en cas d'incidències.
- Pla conjunt de l'equip docent amb l'alumne per treballar la previsió de les mesures d'atenció immediata, els límits i afavorir l'autocontrol.
- Si és el cas, supervisar i potenciar adaptacions curriculars amb planificació d'activitats motivadores properes a la realitat de l'alumne/a o més manipulatives.
- Suport del professorat d'atenció a la diversitat en espais específics fora de l'aula.
- Potenciació del treball individual i en petit grup.
- Proposta d'activitats compartides educatives o terapèutiques fora del centre.
- Reflexions dins de l'aula en el moment del conflicte.
- Reparació d'allò malmès.